مخاطب هدف

مخاطب هدف دقیقا به افراد و اقشاری از جامعه میگویند که مشتریان شما هستند. برای مثال شما اگر فروشگاه فروش شال و روسری و یا لوازم آرایشی دارید مخاطبان هدف شما بانوان خواهند بود نه آقایان. این نوع مخاطب هدف فیلتر شده جنسیتی است.

در زمان گذشته کسب و کارها به صورت فیزیکی بود و مردم و صاحبان کسب و کار زیاد به دنبال جذب مخاطب هدف نبودند اما امروزه با ورود به فضای مجازی و فروش اینترنتی تبلیغات و جذب مشتری یکی از اساسی ترین نکات است چرا که دیگر مردم نیاز ندارد فقط از شما خرید کنند و بسیار رقیب‌هایی خواهدی داشت که میتوانند حتی مشتری ثابت‌های شما را جذب کنند.

پس بازاریابی باید در اولویت کار‌ها در کسب و کار باشد و در زمان مورد نیازتان شروع به تبلیغات و بازاریابی کنید.

با وارد شدن به بازارهای آنلاین بازار کسب و کارها به 90 ملیون ایرانی رسید که کار را برای کسب و کارها سخت خواهد کرد چرا که شما هرچقدر تبلیغات کنید نمیتوانید خود را به 90 ملیون ایرانی معرفی کنید.

راهکار برای اینکه یک تبلیغات موثر داشته باشید چیست؟

شاید در بین بسیاری از بازدید کنندگانی که دارید تنها عده‎‌ای خاص مشتریان شما باشند پس چرا باید شما تمام پتانسیل و میزان هزینه‌ای که میخواهید انجام دهید را خرج نشان دادن خود به کسانی که اصلا محصول یا خدمات شما برای آن‌ها مفید نیست می‌کنید؟! همانگونه که در اول این مقاله توضیح دادیم بهتر است که شما سعی کنید تا مخاطبان هدف خود را پیدا کنید و تبلیغات و بازاریابی‌ را روی این قشر انجام دهید.

برای مثال:اگر شما دفتر مشاوره املاک دارید و فایل‌های شما در حدود قیمت چند ده ملیارد است نباید در سطح عمومی جامعه تبلیغات انجام دهید چرا که بازدهی نخواهد داشت. شما باید تبلیغات خود را در فضاهایی که افراد ثروتمند هستند انجام دهید چون کسانی که توان خرید و معامله با نرخ‌های چند ده ملیاردی هستند همین افرادند.

شناسایی مخاطب هدف

چگونه مخاطب هدف خود را شناسایی کنیم

راهکارهای زیادی برای این کار وجود دارد که ما به چند نوع اصلی آن اشاره میکنیم و شما میتوانید این مدل‌ها را برای کسب و کار خودتان بومی کنید.

اگر وبسایت دارید، میتوانید با گرفتن اطلاعات کاربرانی که وارد سایتتان میشوند یک بانک اطلاعاتی از مخاطبین هدف تشکیل دهید. نوع بازاریابی وب سایت بازاریابی جاذبه‌ای است. یعنی نیاز کاربر آن را به طرف سایت شما کشیده و به میل خود بوده نه هیچگونه اجبار یا حتی پیشنهادی.

برای مثال: من به دنبال خرید مجموعه آموشی خاصی هستم. در گوگل سرچ میکنم و وارد سایت می‌شوم یا خرید میکنم یا اینکه اگر آن سایت اینقدر قوی باشد و بتواند از من یک اطلاعات تماس همانند ایمیل یا شماره تماس بگیرید ارتباطش را با من که مخاطب هدف او هستم (چون خودم به دنبال مجموعه آموزشی هستم که آن ها دارند) برقرار کرده و در زمانی که بخواهد میتواند مرا با یک پیام یا ایمیل حاوی تخفیف یا هر روش دیگری علاقه مند به خرید کند.

اگر در فضاهای مجازی مشغول به فعالیت هستید میتوانید با مراجعه به صفحات رقیبان خود دنبال کنندگان را شناسایی کنید چرا که آن‌ها مخاطبان هدف شما هستند.

آناتومی نوشتن بایو اینستاگرام

برای مثال شما یک پیج فروش روسری دارید! خب میتوانید با برقراری ارتباط با اشخاصی که یک پیج روسری فروشی پر بازدید را فالو کردند مخاطب هدف خود را پیدا کنید و با بهتر جلوه دادن خود ( از هر لحاظ، جنس، قیمت و…. ) با مخاطبان هدف خود ارتباط برقرار کنید.

راه های شناخت و آنالیز مخاطب هدف

بعد از شناخت مخاطبان هدف خود باید بتوانید آن‌ها را آنالیز و بررسی دقیق کنید. هرچقدر شناخت شما از کاربرانتان بیشتر باشد قطعا میزان مانور شما روی فروش و نوع فروشتان بیشتر خواهد بود.

شناخت کافی نسبت به محصولات یا خدمات

در قدم اول شما محصولات و خدمات خود را مورد بررسی قرار دهید و ببینید چه اشخاصی از محصول یا خدمات شما استفاده می‌کنند؟ مرد هستند یا زن؟ پیر یا جوان یا نوجوان؟! مادرها یا پدرها؟ افراد متاهل یا مجرد؟! اگر دقت کنید میبینید که به راحتی میتوانید مشتریان را بسیار زیاد فیلتر کنید و نوع فروش خوبی داشته باشید.

شناخت شخصیت مخاطبان

شناخت شخصیت کاربران از دیگر لازمه‌ها در مخاطب هدف است. برای مثال میتوانید بررسی کنید که مخاطبان شما افرادی هستند که به دنبال سرگرمی هستند یا خیر؟! افراد مذهبی هستند یا نه. قطع کسب و کاری که کارش فروش محصولات حجاب است بهتر از مخاطبان هدفی پیدا کند که مذهبی هستند و به دنبال مسائل حجاب‌اند. اگر افرادی را پیدا کنید که دنبال سرگرمی هستند قطعا میتوانید محصولاتی که به سرگرمی و شادی آن‌ها کمک میکند را بفروشید.

فیلتر کردن مخاطبان

مخاطبانتان را فیلتر کنید تا راحتتر تصمیم بگیرید. سعی کنید مخاطبان را در سطح‌های مختلف فیلتر کنید مثلا کاربرانی که باید از شما خرید کنند در چه سطح مالی باید باشند؟! ممکن است که شما فقط محصولی را میفروشید که قشر خاصی به آن علاقه دارند پس باید فیلتر روی مخاطبان خود قرار دهید.

بررسی رقبا

رقبای خود را بررسی کنید تا متوجه بشید آن‌ها چگونه مخاطبان هدفشان را که مخاطبان هدف شما نیز هستند را راضی نگه میدارند؟! از چه روش‌هایی برای تولید محتوا استفاده میکنند؟ قطعا با چند بررسی کوتاه میتوانید به کسب و کار خود انرژی و یک سیستم جدید ببخشید تا بهتر فروشید.

شناسایی مخاطبان هدف

اهمیت شناخت مخاطب

با صحبت‌هایی که تا اینجا انجام دادیم میتوان گفت که اهمیت شناخت مخاطب هدف بر هیچکس پوشیده نیست و همه میدانند که مخاطبان هدف چقدر برای کسب و کارها مفیدند.

شما اگر مخاطبان هدف خود را بشناسید نیاز نیز تبلیغات سراری پر هزینه انجام دهید و فقط با تبلیغات بر بستر هایی که مخطبان هدف مشترک با آن‌ها دارید میتوانید تبلیغ کنید که قطعا بازدهی بسیار بیشتری برای شما خواهد داشت.

معمولا این مخاطبان افرادی هستند که یک بار خرید نمیکنند و شما میتوانید چندین بار به آن‌ها محصول بفروشید. تحقیقات نشان داده فروش به مشتریان فعلی تا 70 درصد به صرفه‌تر و آسان تر از فروش به مشتریان جدید است.

در تولید محتوای مفید متخصص شوید

قطعا تا قبل از این که مخاطبان هدف خود را بشناسیم محتواهای زیادی تولید میکنیم و سردرگمی خاصی داریم تا راه خود را پیدا کنیم اما با شناخت مخاطبان میتوانیم تولید محتوای موثرتری داشته باشیم و در واقع دیگر میدانیم مخاطبان ما چه کسانی هستند و چه نیاز‌هایی دارند و ما میتوانیم آن‌ها را خیلی بهیه تر و بهتر رفع کنیم.

با ما در اینستاگرام همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 4 =