قیف فروش در بازاریابی

یکی از ابزارهای بسیار کاربردی در فروش هدفمند محصول و بازاریابی محصول قیف فروش در بازاریابی است. شما با این ابزار میتوانید فروش مخصوص یک محصول خود را به صورت انفجاری افزایش دهید.

شما تقریبا در هر کسب و کاری میتوانید از این قیف برای فروش محصول یا خدمات خود استفاده کنید پس توجه کنید مهم نیست کسب و کار شما چیست بدون شک شما به این مقاله نیاز خواهید داشت.

این سیستم فروش با توجه به حجم ورود کنندگان به داخل قیف تا کسانی که خرید نهایی را انجام میدهند تقسیم می‌شود که دلیل بر این شده تا این نوع بازاریابی را قیف فروش بنامند چون تعداد بازدید کنندگان تا خریداران نهایی ذره ذره کم می‌شود اما نتیجه کار بسیار به صرف ما خواهد بود.

قیف فروش چیست,قیف فروش اینستاگرام

تعریف‌های زیادی از قیف فروش وجود دارد که ما به صورت خلاصه در تصویر بالا یک قیف فروش معمولی را برای شما به تصویر کشدیم تا بیشتر و بهتر متوجه این موضوع شوید و بتوانید برای کسب و کار خود از آن استفاده کنید.

همانگونه که مشاهده میکنید این قیف از چهار مرحله تهیه شده که قدم به قدم آن را توضیح خواهیم داد.

آگاهی

آگاهی اولین قدم در قیف فروش است. طبق معمول و انتظار شما باید وجود خود را به همه اعلام کنید تا کسب و کار خود را شروع کنید. این آگاهی میتواند از روش‌های متفاوتی صورت پذیرد و در این قیف فرقی نخواهد کرد که شما چگونه این عمل را انجام میدهید ولی برای نمونه چند مثال برای شما خواهیم زد.

  • سئو
  • تبلیغات
  • ایمیل مارکتینگ
  • شبکه‌های اجتماعی
  • و…

در روش‌های بالا مقدار ورودی‌هایی که خواهید گرفت قطعا تفوت زیادی خواهد داشت و میزان فروشتان نسبت به ورودی‌ها تحت تاثیر قرار خواهد گرفت اما دلیل آن چیست؟

خب سئو یک نوع بازاریابی جاذبه‌ای است یعنی کاربر به دنبال خدمات و محصولات شما آماده و وارد قیف فروش شما می‌شود پس طبعا احتمال و درصد فروش شما نسبت به ورودی بیشتر خواهد بود. اما در روش تبلیغات قطعا ورودی‌های خیلی بیشتری خواهید داشت و شاید بسیاری از آن‌ها حتی به مراحل بعدی قیف هم نروند و این طبیعی است پس نباید نگران میزان ورودی‌ها باشیم اما خصوصیات قیف فروش این است که شما می‌توانید در انتها اطلاعات مشتریان را داشته باشید و این منجر به این خواهد شد که در قیف‌های بعدی از خرید بیشتری بهره ببرید.

ایجاد علاقه و احساس نیاز

ایجاد علاقه و نیاز یکی از اساسی ترین قسمت‌ها در کسب و کار است و اگر کسب و کاری بتواند در این زمینه موفق ظاهر شود میتواند فروش بینظیری داشته باشد. ما باید در قیف فروش بتوانیم علاقه مخاطبان با به محصول یا خدمتی که قرار است در ادامه آن را خرید یا تهیه کنند بالا ببریم.

برای این مسئله از تکنیک‌های فراوانی میتوان استفاده کرد برای مثال نتیجه یک عمل میتواند همیشه علاقه ایجاد کند و در کنار علاقه احساس نیاز نیست ایجاد خواهد شد.

برای مثال فردی دائما با یک مدل گوشی عکاسی میکند و تصاویر آن را منتشر میکند. با دیدن تصاویر با کیفیت و تکنیکالی که گرفته شده قطعا شما را به هوس می‌اندازد تا شما هم یک گوشی همانند آن داشته باشید.

یا قطعا در ویدیئوهایی دیدید که فردی شروع به خوردن آلوچه و ترشک می‌کند و ناخداگاه شما هم تحریک می‌شوید و باقی با خودتان 🙂

خب شما چگونه میتوانید با محصولات و خدمات خود اینجاد احساس نیاز کنید.

لطفا در قسمت نظرات راه‌هایی که میتوان مخاطب را به خرید تحریک کرد را برای ما ارسال کنید.

شما همچنین میتوانید از نظرات مشتریانتان که برای شما ارسال کردند برای جلب علاقه مخاطبان استفاده کنید ترجیحا این قسمت با ویدئو باشد تا تاثیر بیشتری داشته باشد.

قیف فروش

تصمیم گیری

تقریبا میتوان گفت لبه تیغ قیف فروش در این قسمت گنجانده شده است. شما تمامی مراحل را به درستی اجرا کردید ولی اگر نتوانید کار کنید که مخاطب تصمیم گیری درست کند یا حتی تصمیمش برای تهیه این محصول و خدمت شما نباشید میتوان گفت که بازی را باختید. در این قسمت باید با حساسیت بالا برنامه ریزی را انجام دهید که کاربر بدون هیچ شکی از شما برای محصول یا خدمت درخواست کند.

چگونه باید به تصمیم گیری مخاطب کمک کنیم

مخاطب باید قانع شود که بهتر از شما برای ارائه این محصول یا خدمت وجود ندارد پس باید خودتان را به بهترین شکل ممکن متخصص این حوزه نام ببرید. باید جزئیات محصول را با دقت و کیفیت بالا به مخاطب ارائه کنید تا مخاطب در ذهنش هیچ جای سوالی نباشد تا بخواهد سراغ گوگل برود و جستجو کند که اگر این اتفاق صورت بگیرید قطعا با رقبای شما آشنا خواهد شد و این برای قیف فروش ما خوب نخواهد بود.

خرید

آخرین مرحله که لذت بخش ترین مرحله به حساب می‌آید مرحله خرید است که ما موفق به فروش محصولمان شدیم. البته این نباید پایان ماجرا باشد چرا که بعد از مرحله ما میتوانیم فروش‌های بیشتری داشته باشیم برای اینکه بهتر این مسئله را درک کنید پیشنهاد میکنم مقاله ” دیجیتال مارکتینگ ” مطالعه کنید (کلیک کنید)

مشتریان در قیف فروش

مخاطبان اصولا در قیف فروش به سه دسته تقسیم می‌شوند که جا دارد در این مقاله درباره این موضوع هم صحبتی کنیم. اصولا مشتریان یا بهتر بگیم کاربرانی که وارد سایت می‌شوند سه دسته کلی دارند که ما باید آنها را بدانیم تا بتوانیم در قیف‌های فروش بعدی بتوانیم عملکرد بهتری داشته باشیم.

مخاطبان سر نخ

بیشترین ترافیک ایجاد شده در قیف فروش در این قسمت است که همه کاربران از طریق‌های مختلف وارد این قسمت می‌شوند. از طریق سئو، تبلیغات، شبکه‌های اجتماعی و…. اما طبیعی است که عموم مردم و کاربرانی که وارد سایت شده اند خرید نکنند پس جای نگرانی نیست.

در این مرحله کاری که ما به عنوان یک مدیر سایت و وب مستر باید انجام دهیم ایجاد علاقه برای کاربران است. با روش هایی که در قسمت بالا به آن اشاره کردم و روش های دیگر باید بتوانیم کاربران را به محصول و خدمات خود علاقه مند کنیم.

مخاطبان بلقوه

عدد کمتری کاربر نسبت به کاربرانی که در مرحله سرنخ وارد سایت شدند وارد این مرحله می‌شوند و باید این مخاطبان را مخاطبان بلقوه خطاب کرد. در تعریف به کابرانی که به محصول یا خدمت ما علاقه نشان دادند و خود را مشغول دیدن تصاویر و ویدئو معرفی محصول ما کردند مخاطبان بلقوه می‌گویند. البته که بازهم این افراد قطعا خرید نخواهند داشت اما یک مرحله به خریدار نزدیک شدند.

وظیقه ما در این مرحله ایجاد اعتماد با روش‌های مختلفی که در بالا به آن اشاره کردیم است. ما باید اعتماد آن‌ها را کسب کنیم تا بتوانیم محصولاتمان را به آن‌ها بفروشیم.

مخاطبان بلفعل

مشتریانی که در واقع به محصولات و خدمات ما علاقه نشان دادند و خرید خود را انجام دادند را مشتریان بلفعل خطاب میکنیم. چون خرید این دسته از مشتریان انجام شده نباید بیخیال این افراد شویم.

این کار یک حرفه‌ای است

اکثرا فروشندگان بعد از خرید فردی بیخیال آن فرد میشوند و فکر میکنند که به هدفشان رسیده اند در صورتی که اصلا این گونه نیست. وقتی فردی از شما خریدی انجام داده اگر شما به اجناس خود مطمن هستید پس شک نکنید که دانه اعتماد به کسب و کار شما در دل خریدار کاشته شده و این بهترین فرصت است که بتوانید محصولات خود را بیشتر به خریداران قبلی نشان دهید. وقتی شخصی از شما خرید کرده طبعا شما تمامی مراحل اعتماد سازی و جذب مخاطب را انجام داده اید پس تنها با داشتن اطلاعات تماس این خریداران میتوانید با آن‌ها تماس بگیرید و محصولات جدید خود را معرفی کنید.

این تماس میتواند به صورت ایمیل، شبکه اجتماعی و…. باشد البته برای ارتباط دوباره بهتر است از کد تخفیف یا یک پاداش برای آن‌ها در نظر بگیرید تا از یک رابطه خوش وارد خرید دوباره بشوند.


هر روز با ما باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × دو =