دیجیتال مارکتینگ چیست

دیجیتال مارکتینگ یکی از داغ ترین مسائل این روزهای دنیای اینترنت به حساب میاد و قصد داریم در این مقاله به مسئله دیجیتال مارمکتینگ چیست اشاره کنیم و با هم تحلیل کنیم.

دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ,توسعه کسب و کار توسط دیجیتال مارکتینگ,آموزش دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ در حدود دو دهه است که در میان مردم ایران و جهان به میان آمده و در زیر شاخه‌های مدیریت بازاریابی و تبلیغات قرار داشت. در گذشته این شاخه به صورت تلوزیونی و رادیویی بوده اما الان داستان به گونه دیگه ای هست.

در واقع به هر گونه بازاریابی که توسط ابزار دیجیتالی مانند: گوشی، اس ام اس، سایت، شبکه‌های اجتماعی و… انجام می‌شود دیجیتال مارکتینگ میگویند. در گذشته یعنی حدود دو دهه پیش این واژه عملا شروع به کار شد و از تبلیغات ساده در تلوزیون و رادیو آغاز شد. در ادامه با پیشرفت کردن سریع تکنولوژی و روی کار اومدن اینترنت و گوشی‌های هوشمند دیجیتال مارکتینگ هم به خودی خود یک شاخه اصلی و بسیار مهم تبدیل شد و تا اینجا که نیاز هر شرکت و سازمانی داشتن یک متخصص دیجیتال مارکتینگ است.

در حال حاضر بسیااری از شرکت‌ها به اینترنتی کردن تجارتشان رو آوردند و این مسئله باعث شده خواهان تخصص دیجیال مارکتر در دنیای امروزه بیشتر و بیشتر بشه!

نکته: دیجیتال مارکتینگ یعنی استفاده و بازاریابی از طریق تمامی دستگاه های دیجیتال! نه صرفا گوشی و اینترنت..

نوع آفلاین دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

دیجیتال مارکتینگ در دو نوع آنلاین و آفلاین مورد استفاده قرار میگیرد که در این بخش به مورد آفلاین دیجیتال مارکتینگ اشاره خواهیم کرد

دیجیتال مارکتینگ به صورت آفلاین را ما روزانه میبینیم. در میادین شهر و در اکثر نقاط شهر تابلوهای دیجیتالی را میبینیم که در بحث تبلیغات محیطی و آفلاین در حال جذب مخاطب هستند. این نوع هم دیجیتال مارکتینگ از نوع آفلاین می‌باشد از دیگر انواع آفلاین میتوان به تلفن مارکتینگ و SMS مارکتینگ نیز اشاره کرد که همچنان در دنیا و ایران رواج دارند، جز دیجیتال مارکتینگ آفلاین به حساب می‌آیند زیر هر کدام از این نوع روش‌های بازاریابی از طریق دستگاه‌های دیجیتالی صورت میگیرد.

کسب و کار اینترنتی چیست؟

با خوندن این مقاله متوجه انواع کسب و کار های اینترنتی می‌شوید 🙂

نوع آنلاین دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

نوع دیگر و دوم بازاریابی دیجیتالی، آنلاین می‌باشد. در بازاریابی آنلاین روال جذب مشتری توسط ابزارهای که قابلیت اتصال به اینترنت را دارند انجام می‌شود. در چند سال اخیر این نوع مارکتینگ بسیار زیاد مورد استفاده قرار میگیرد چون در حال حاضر افراد زیادی وقت خودشان را در شبکه‌‌های اجتماعی میگذرانند.

دیجیتال مارکتینگ آنلاین,بازاریابی اینترنتی به صورت آنلاین,بازاریابی اینترنتی

از انواع روش‌ها و ابزارهای بازاریابی دیجیتال میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

بازاریابی از طریق سئو (بهینه سازی برای موتورهای جستجو)

سئو مخفف search engine optimization می‌باشد که در فارسی به معنای بهینه سازی وبسایت برای موتورهای جستجو است. در این روش سایت را طبق پروتکل‌های تعریف شده برترین موتور جستجو که گوگل است تنظیم میکنیم و به مرور زمان در نتایج اول جستجو کلمه کلیدی مورد نظرمان که در مورد کسب و کارمان نیز است مشاهده خواهیم شد.

بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی

امروزه کسی نمیتواند قدرت شبکه‌های اجتماعی را زیر سوال ببرد. امروزه حدود 42 ملیون ایرانی در شبکه‌های اجتماعی مخصوصا اینستاگرام قرار دارند. به این رقم نگاه کنید و ببینید چند درصد از این مخاطبان میتوانند مخاطب شما باشند و از محصولات و خدمات شما استفاده کنند. ما میتوانیم با استفاده از این شبکه‌های اجتماعی به صورت خیلی عالی بازاریابی انجام دهیم و مخاطب جدید به سمت سایت و کسب و کارمان روانه کنیم

بازاریابی توسط موتورهای جستجو (به صورت خریدنی)

نوع دیگر بازاریابی در دنیای موتورهای جستجو استفاده از خدمات پولی گوگل می‎باشد. گوگل امکانی را به مخاطبان خود معرفی کرده که گوگل ادورز نام دارند و ما میتوانیم به ازای پرداخت مبلغی به ازای هر کلیک یک ورودی به سایت داشته باشیم به صورتی که در کلمه کلیدی مورد نظرمان میتوانیم به صفحه اول جستجو برویم و کاربران را جذب کنیم که البته این روش به خوبی سئو نیست و پس از مدتی دوباره به جایگاه اصلی خودمان بر خواهیم گشت.

بازاریابی محتوا

فرآیندی از بازاریابی هستش که در آن محتوا جدید و با کیفیت برای حفظ مشتری قبلی و به دست آوردن مشتریان جدید انجام میدیم از قبیل محتوای متنی، ویدئویی و تصویری و…

محتوا و بازاریابی محتوا انواع خاص خودش را دارد از جمله محتوای آموزشی که در آن به تولید یه محتوای ارزشمند و آموزنده میپردازیم و کاربر با مطالعه محتوای ما یک علم و مهارت جدید می آموزد. نوع دیگر از انواع محتوا، محتوای سرگرمی می‌باشد که به تولید محتوای سرگرم کننده میپردازیم برای لذت بردن کاربر از خواندن محتوا.

بازاریابی درونگرا

بازاریابی درونگرا که اصطلاح آن در حدود سال 2005 مطرح شد نوعی از بازاریابی است که به گفته صاحب نامان در شرکت‌های نوپا و کوچک با درآمدهای عظیم و شرکت‌های دانش بنیان و تحت حمایت بیشتر از پیش مورد استفاده قرار میگیرد. روش این بازاریابی به گونه‌ای است که مخاطب خودش به دنبال شما میگردد. برای مثال کاربر در گوگل محصول شما رو سرچ میکند و با محصولات شما روبرو می‌شود. خب! شما او را دعوت نکردید بلکه مخاطب شما رو پیدا کرده است و در او احساس نیاز رخ داده و شما رو پیدا کرده. در این نوع بازاریابی حس نیاز در کاربر ایجاد می‌شود. میتوان گفت سئو یک نوع بازاریابی درونگرا به حساب می‌آید.

تبلیغات کلیکی

نوع دیگر تبلیغات در دیجیتال مارکتینگ چیست ؟ تبلیغات کلیکی یا PPC یک نوع جدید در تبلیغات است که بسیار به صرفه در هزینه‌ها به حساب می‌آید. در این نوع تبلیغات شما بابت هر کلیکی که کاربر بر روی بنر شما در سایت‌ها کرده هزینه پرداخت خواهید کرد. در این نوع تبلیغات، گزارش‌ها نشان داده اکثر کاربران ورودی به سایت کاربران هدف هستند. کاربرانی که احتمال خرید آن‌ها بسیار زیاد بوده و میتوانند یکی از مخاطبان همیشه همراه شما باشید.

تبلیغات بنری

حتما این نوع تبلیغات را در سایت‌ها دیده اید. تبلیغاتی در فرمت‌های تصویر و گیف که در اکثر نقاط سایت‌های معرف هستند. بسیاری از سایت‌ها منبع اصلی درآمد آن‌ها همین نوع تبلیغات است. از جمله سایت ورزش3 که در آن تبلیغات بسیار زیادی میتوانید ببینید. هدف از این نوع تبلیغات صرفا انتقال پیام و شناساندن خود به مخاطب در کمتر از چند ثانیه است. این حداقل یک تبلیغ به حساب می‌آید. هرچه بنر عریض تر باشد نظر کاربر را بیشتر جلب خواهد کرد و از طرف دیگر حداقل استفاده از این نوع تبلیغ را باید فقط به شناساندن خود به مخاطب اختصاص دهیم و طراحی درجه یکی داشته باشیم به چشم بیایم.

ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ هنوز نمرده است بلکه روز به روز درحال قدرت گرفتن می‌باشد. افراد بسیار فکر میکنند دیگه با ورود شبکه‌های اجتماعی ایمیل دیگه جایگاهی نداره اما سخت در اشتباه هستند چون ایمیل در حال حاضر در دنیای دیجیتال مارکتینگ بیشتر از قبل مورد استفاده قرار میگیره. ما میتونیم با گرفتن ایمیل مخاطبانمون روزانه یه چند روز یک بار به آن‌ها اخبار جدید از کسب و کارمون بدیم. میتونیم به راحتی با ایمیل مارکتینگ فروش بسیار زیادی در مدت کم تجربه کنیم پس نباید به هیچ وجه ایمیل مارکتینگ رو دست کم گرفت. البته هنوز شرکت های بزرگ جهانی مثل فیس بوک همچنان در حال استفاده از ایمیل مارکتینگ است.

بازاریابی از طریق مشارکت در فروش

روش دیگه‌ای که در بازاریابی وجود داره مشارکت در فروش هست. ما میتونیم محصولاتمون رو به شرکت‌هایی که مشتریان خوبی دارند بدیم تا برامون به فروش برسونند. یکی از این فروشگاه‌های آنلاین معروف دیجیکالا است که این امکان رو به ما میده. اصطلاحا به این نوع بازاریابی و این نوع سایت‌ها Market place می‌گویند.

تولید محتوا

تولید محتوا یکی از اساسی ترین نکات برای فروش به حساب میاد. همچنین گوگل گفته سایت‌هایی که تولید محتوا میکنند و اصطلاحا در حال تولید علم هستند اهمیت بیشتری برای من دارند. ما با تولی محتوا برای کاربرانمون میتونیم مشتری جذب کنیم و با محتوا محصولات و خدمات خودمون رو به مخاطبان معرفی کنیم. همچنین با محتوا خوب میتونیم به پیشرفت کاربران کمک کنیم و تبدیل به یک مرجع در حوزه تخصصی خودمون بشیم.

آموزش نصب وردپرس بر روی هاست

در مقاله شما میتوانید به راحتی وردپرس را روی هاست cpanel نصب کنید و یک سایت خوب طراحی کنید

بازاریابی دیجیتال نیازمند هزینه زیاد است ؟!

هر نوع بازاریابی از هر نظر مستلزم هزینه کردن برای جذب افراد جدید است. در دیجیتال مارکتینگ این هزینه‌ها نسبت به سایر روش‌های بازاریابی بسیار کمتر می‌باشد. در این روش شما فقط نیاز به داشتن دانش استفاده از ابزارها دارد. البته در کنار این موارد هم هزینه‌هایی وجود دارد که شما باید برای تبلیغات بیشتر انجام بدید اما به صورت کلی دیجیتال مارکتینگ نیازمند هزینه بسیار کمتر نسبت به انواع دیگر بازاریابی است.

مراحل کلی بازاریابی دیجیتال چیست ؟!

به صورت کلی افراد و صاحب نامان زیادی بازاریابی دیجیتالی را توصیف کردند که ما هم بر مبنانی صحبت بزرگان این زمینه پیش خواهیم رفت و بازاریابی دیجیتال را به چهار قسمت تقسیم خواهیم کرد.

1. جذب مخاطبان

در مرحله اول دیجیتال مارکتینگ مرحله حذب مخاطب یک مرحله مهم محسوب می‌شوئد. با برنامه ریزی دقیق و هزینه‌های حساب شده باید مخاطب جدید را با کسب و کار خودمان آشنا کنیم و این مسئله هم نیازمند دانش ابزارهای آنالیز می‌باشد. در این مرحله میتوانیم از ابزارهای زیادی اعم از شبکه‌های اجتماعی و در ادامه از ایمیل استفاده کنیم.

2. تعامل و فعالسازی

بعد از مرحله جذب کردن ومخاطب مرحله دوست شدن با مخاطب یه به اصطلاح مجموعه مدیرفروش تعامل و فعالسازی کاربران است. باید برنامه ریزی داشته باشیم و مخاطب را مجاب کنیم تا در ازای یک چیز مشخص شده ایمیل یا شماره تلفن خودش را در اختیار ما بگذارد. ما باید تعامل خود را با کاربر در این مرحله افزایش بدیم تا کاربر اعتماد اولیه را نسبت به ما به دست بیاورد.

1. فروش و پولسازی

پس از دریافت ایمیل کاربران به این مسئله پی خواهیم برد که کاربران مشتاق خرید از ما ممکن است باشند چون در غیر این صورت اطلاعات تماس برای ما ارسال نمیکردند. در قسمت فعالسازی میتوانیم با ارائه پیشنهادات وسوسه انگیز مخاطب را مجاب به یک خرید خوب یا حتی کوچک کنیم. در صورتی که خریدی که از ما انجام داده مورد پسند مخاطب باشد قطعا میتوانیم به آن‌ها خرید‌های بهتر را پیشنهاد بدهیم 🙂

1. نگهداری مشتریان

یک اشتباه بزرگ در تجارت و کسب و کار یک بار فروش و رها کردن مشتریان است. پپرز و راجرز در کتاب آینده یک به یک به این موضوع با این جمله اشاره کرده است: “حفظ یک مشتری قدیمی به مراتب کم هزینه تر از پیدا کردن مشتری جدید است” .

با درک این جمله کاملا درست باید به مسئله حفظ مشتری توجه کنیم و مشتری را بعد از خرید رها نکنیم. باید توجه داشته باشیم که ما راحت‌تر به مشتری که قبلا از ما خرید کرده است میتوانیم محصول بفروشیم چون هزینه‌های اعتمادسازی برای مشتری قبلی را پرداخت کردیم. پس بهتر از هرگز مشتری‌های سابق خودتان را رها نکنید و بعد از مدتی دوباره به آن‌ها پیشنهادات خوبی ارائه کنید.

مزایای دیجیتال مارکتینگ چیست ؟!

چگونه کسب و کارمان را اینترنتی کنیم,چگونه محصولاتمان را اینترنتی بفروشیم,بازاریابی دیجیتالی

یکی از ویژگی‌هایی که دیجیتال مارکتینگ را از سایر روش‌های بازاریابی بهتر نشان میدهد در اختیار گذاشتن آمار دقیق برای مدیران کسب و کار می‌باشد. شما با استفاده از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ مانند گوگل آنالیکیس یا سایت‌های آنالیز اینستاگرام میتوانید به راحتی مشتریان خود و روال ورود مشتریان و مخاطبان به سایت خودتان را رصد کنید و یک استراتژی دقیق برای بازاریابی بچینید. این دقیقا ویژگی است که به جرئت میتوان گفت سایر روش‌های بازاریابی ندارند 🙂

در ادامه با ما همراه باشید. آموزش‌های بیشتری از دیجیتال مارکتینگ در این سایت قرار خواهد گرفت. با زدن دکمه زیر به مجموعه آموزش‌های دیجیتال مارکتینگ چیست بروید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 3 =